en de

Jak się pokazać ?

Zamówienie powierzchni targowej u Organizatora targów

Termin dokonania zgłoszenia udziału w targach

Po dokonaniu wyboru imprezy targowej, należy zwrócić się do Organizatora targów z prośbą o przysłanie materiałów zgłoszeniowych. Im szybciej to nastąpi, tym lepiej. Z reguły organizatorzy oczekują zgłoszeń na targi w terminie na pół roku przed daną imprezą. Można jednak zgłosić się wcześniej, orientując się co do szans na konkretne usytuowanie i konfigurację stoiska. Na niektórych imprezach w Niemczech, zgłoszenie się nawet na 2 lata przed imprezą, nie gwarantuje spełnienia oczekiwań Wystawcy co do powierzchni targowej.

Wielkość stoiska

W kwestii wielkości powierzchni stoiska, należy rozważyć swoje realne potrzeby. Jeśli chcecie Państwo wystawić na targach swoje produkty, które mają określone wymiary, można na kartce papieru w kratkę, w formie rzutu z góry, po uprzednim określeniu skali, lub w prostym programie komputerowym do podstawowego wymiarowania, wrysować te produkty, zgodnie z ich wymiarami. Pomiędzy produktami należy zostawić obszar minimum 150 cm do przejścia, z każdej strony. Jeśli Państwa produkt nie jest typową maszyną o określonych wymiarach, ale np. jest to produkt drobny, sypki (na przykład kruszec budowlany, orzeszki ziemne, etc.), do jego ekspozycji można przeznaczyć gabloty, podesty z naczyniami, menzury. W tym celu należy operować powierzchnią minimalną dwóch metrów kwadratowych na pokazanie jednego produktu. Ważną rzeczą jest też przewidywana liczba gości na stoisku, podczas trwania targów. Zaordynowanie np. jednego stolika może nie wystarczyć.

Reasumując - na stoisku należy zaplanować co najmniej :

  • ladę informacyjną - powierzchnia łączna z otoczeniem min. 2 mkw
  • zaplecze magazynowo-kuchenne - powierzchnia min. 2 mkw
  • miejsce do rozmów - chociaż jeden stolik z min. 3 krzesłami - ok. 3 mkw
  • przestrzeń komunikacyjną na stoisku - min. 2 mkw
  • miejsce na ekspozycję produktów - min. 3 mkw z otoczeniem

W praktyce, nawet przy minimalnych wymaganiach co do obsługi stoiska, braku wystawiania produktów fizycznie, dla wygodnej eksploatacji stoiska, absolutnym minimum powierzchniowym wydaje się być 12 metrów kwadratowych. Powierzchnie mniejsze są za ciasne i nieprzyjazne, zarówno dla obsługi stoiska, jak i dla odwiedzających stoisko. Ciasnota takiej ekspozycji targowej wpłynie źle na nastrój obsługi i poczucie komfortu osób na stoisku. Lepiej tego uniknąć. Przy paru oferowanych wyrobach i dwóch stolikach dla gości, minimalna optymalna powierzchnia stoiska, to 20 - 30 mkw .

W przypadku braku wystawianych produktów, lub gdy oferta Wystawcy obejmuje produkty niematerialne, należy zaplanować duże przestrzenie na wydruki wielkoformatowe z grafiką, obrazującą , czym Wystawca się zajmuje. Wydruki i grafiką pożądane są w każdym przypadku stoiska, nawet tego z wystawionymi wyrobami.

Konfiguracja stoiska

Rzeczą na równi ważną z metrażem ogólnym stoiska, są jego proporcje i otwarcie na tzw. komunikację. Należy unikać powierzchni nieustawnych, np. w przypadku stoiska o powierzchni 100 mkw, powierzchnią nieustawną będzie proporcja stoiska 5 x 20 metrów. Najlepiej wybierać konfigurację stoiska o proporcjach kwadratowych, lub zbliżonych do kwadratu, lekko prostokątnych.

Jeśli chodzi o otwarcie na komunikację, to rozróżniamy 4 typy stoisk :

szeregowe

 

narożne

 

półwyspowe

 

wyspowe

 

Najbardziej korzystne pod względem marketingowym jest stoisko wyspowe, ale dopiero od powierzchni około 50 - 60 mkw. Dla stoisk małych, poniżej 30 mkw, optymalna będzie powierzchnia otwarta z 2 stron. Ustawienie szeregowe jest najmniej korzystne z punktu widzenia widoczności stoiska, i jeśli budżet targowy na to pozwala, należy go unikać. Usytuowanie półwyspowe korzystne jest przy każdym metrażu powyżej 30 mkw powierzchni stoiska. Wypada zaznaczyć, że Organizatorzy targów stosują dopłaty za otwarcie na komunikację więcej, niż z jednej strony. Warto jednak ponieść ten koszt, proporcjonalnie tym większy, im mniejsze jest stoisko.
Szczególnie unikać należy przydziałów powierzchni na tzw. antresolach . Stoisko powinno być dostępne z poziomu "zero" hali wystawienniczej.

Im wcześniej Wystawca dokona zgłoszenia na dane targi, tym większa szansa spełnienia przez Organizatora jego wymagań.

Koszty powierzchni targowej

W Polsce średni koszt powierzchni targowej wewnątrz hal, to od 400 do 600 zł netto za 1 metr kwadratowy. Na Zachodzie Europy koszt ten może wynieść od 300 do 500 EUR netto. Organizatorzy targów naliczają ponadto obowiązkowe opłaty za wpisy do katalogów, opłatę ekologiczną i opłaty za media techniczne (woda, prąd). Poza powierzchnią targową, istotnym, wiodącym kosztem w budżecie wystąpienia targowego będzie zabudowa stoiska targowego. Mniej znaczącym kosztem będą hotele. Należy pamiętać jednak, że na czas targów większość hoteli podwyższa, a w skrajnych wypadkach podwaja opłaty na nocleg. Na targi trzeba wziąć wystarczającą ilość materiałów reklamowych, które powinno się wystawić do swobodnego pobierania przez odwiedzających imprezę targową. Wypada zadbać o Gości na stoisku. Zaleca się druk zaproszeń i wysłanie ich wraz z biletami wstępu, zakupionymi u Organizatora, do kluczowych Klientów firmy. Pozostałą rzeszę potencjalnych odbiorców należy zaprosić na swoje stoisko, wysyłając e-maila informacyjnego.

Zamówienie projektu i budowy stoiska

U kogo zamawiać ?

Jeśli jedynym kryterium wystawienia się jest cena, najtańszą ofertę zabudowy targowej, tzw. kolektywnej, ma zawsze organizator targów. Oba największe ośrodki targowe w Polsce dysponują własnymi działami zabudowy. Mniejsi organizatorzy też mają takie działy, lub podpisują umowę z jedną, lub paroma firmami usług targowych na dłuższy okres czasu, zlecając takiej firmie lub firmom zabudowę kolektywną na wszystkich, organizowanych przez siebie imprezach.

Jednak jeśli oczekujecie Państwo budowy stoiska, wg uzgodnionego i korygowanego przez Państwa projektu w technice 3 D, a także liczycie Państwo na innowacyjne podejście do wizualizacji stoiska i skupioną uwagę na Państwa wymaganiach, radzimy skorzystać z usług profesjonalnych firm wystawienniczych, zwanych w nomenklaturze Polskiej Izby Przemysłu Targowego przedsiębiorstwami usług targowych (PUT).

W Polsce działa około 100 - 150 firm, profesjonalnie zajmujących się projektowaniem i budową stoisk targowych. Nie są to agencje reklamowe, lecz firmy żyjące z targów na co dzień, mające doświadczenie i odpowiednio przeszkolone ekipy montażystów, stolarzy, elektryków, grafików, projektantów. Jeśli Państwo jesteście obsługiwani na stałe przez jakąś agencję reklamową, możecie zdać się na jej obsługę przy okazji targów, ale w ścisłej kooperacji z firmą wystawienniczą . Projektowanie i budowa stoiska targowego, to bardzo skomplikowana usługa, łącząca elementy reklamy, projektowania graficznego, plastyki, aranżacji, wzornictwa i budowlanki. Niedoświadczone w tej branży firmy mogą narazić Państwa na szkody i utratę wizerunku.

Jeśli Państwo natraficie w ofercie usług agencji reklamowej typu "full-serwis" na projektowanie i budowę stoisk targowych, w zdecydowanej większości przypadków taka agencja będzie poszukiwała pomocy, zarówno jeśli chodzi o projekt, jak i o budowę stoiska, wśród firm z naszej subbranży. Oferta agencji, jeśli któraś z profesjonalnych firm targowych podejmie ryzyko złożenia takiej agencji oferty w postaci projektu i propozycji cenowej realizacji stoiska dla konkretnego Wystawcy, który do agencji się zgłasza, zostanie powiększona o prowizję, z reguły sięgającą 20 - 30 % wartości ceny, podanej przez PUT. Zdarzają się też duże agencje reklamowe, wykonujące własne projekty, a potem poszukujące wykonawców. W dużej mierze jednak wykonane przez te agencje projekty zawierają błędy merytoryczne, które utrudniają, lub uniemożliwiają rzetelną kalkulację usługi. Niekiedy do wyceny przedstawiane są szkice 2 D, którym brak głębi przestrzennej. Na porządku dziennym jest też brak zwymiarowania elementów zabudowy .

Bywają też, na szczęście pojedyncze, firmy z naszej subbbranży, które wykonują projekty, zbierają jak największą ilość zleceń na jedną imprezę targową, oferując niskie ceny, a potem poszukują podwykonawców na zebrane zamówienia, zlecając je pakietami, czasami, niestety, z góry powziętym zamiarem niezapłacenia za wykonane usługi. Dzieję się to najczęściej przy okazji targów zagranicznych. Ponieważ krąg firm branży wystawienniczej jest mały, firmy takie są znane naszemu gronu. Skorzystanie z oferty takich firm grozi perturbacjami przy budowie stoiska, oraz groźbą nieoddania stoiska na targi w ogóle, lub oddania stoiska wybudowanego w połowie, i to w sposób niefachowy.

Najpewniejszym wyborem przy poszukiwaniu realizatora zlecenia targowego będzie skorzystanie z usług przedsiębiorstw targowych, zrzeszonych w Polskiej Izbie Przemysłu Targowego. Są tam zrzeszone firmy z największym doświadczeniem targowym, kierowane przez ludzi obecnych w branży targowej nawet od lat 80-tych ubiegłego wieku. Izba dba o najwyższe standardy i członkowie Izby muszą je spełniać.

GRUPA ANTARES jest członkiem Polskiej Izby Przemysłu Targowego.

Wszystkie zrzeszone w Izbie firmy są partnerami Międzynarodowych Targów Poznańskich i do czasu obowiązywania koncesji MTP te koncesje posiadały

GRUPA ANTARES jest firmą koncesjonowaną przez Międzynarodowe Targi Poznańskie.

Przyjęcie do grona Izby jest poprzedzone wnikliwym badaniem firmy. Z reguły rocznie przyjmowana jest średnio jedna - dwie firmy, ale tyle samo z grona Izby firm naszej branży ubywa. Dodatkowo, można spośród grona tych prawie 40 firm, zrzeszonych w Polskiej Izbie Przemysłu Targowego, wybrać firmy rekomendowane przez Izbę. Rekomendację potwierdza specjalne logo-znak towarowy.

GRUPA ANTARES posiada takie rekomendacje.

Powinniście Państwo żądać od wybranych firm stosownych referencji, wypisanych przez Wystawców na ich papierach firmowych, poświadczonych imieniem, nazwiskiem, podpisem i pieczęcią. Tylko taka postać dokumentu może być nazwana dokumentem referencyjnym. Referencjami nie są wypisane na stronach internetowych nazwy Wystawców, lub umieszczone na stronie www logotypy Wystawców, czasami zamieszczane tam bez ich wiedzy.

GRUPA ANTARES posiada takie referencje.

Chcielibyśmy zaznaczyć, że nasza firma od lat jest członkiem Izby, mamy też liczne referencje i nagrody, a także rekomendacje Polskiej Izby Przemysłu Targowego. Dlatego zachęcamy do skorzystania z naszych usług. Możecie Państwo wypełnić ten formularz, a na pewno się odezwiemy, celem ustalenia szczegółów realizacji:

Stoisko na zewnątrz - open air

Szczególnym przypadkiem stoiska targowego, jest stoisko na zewnątrz. Na wszystkich targach Organizatorzy sprzedają powierzchnię targową poza halami wystawienniczymi. Koszt metra kwadratowego jest w takich wypadkach prawie dwukrotnie mniejszy. Jednak nie zrekompensują tych mniejszych kosztów zakupu powierzchni wydatki na budowę pawilonu targowego, lub nawet postawienie namiotu i wykonanie zabudowy targowej w jego środku. Ponadto w okresie od jesieni do wiosny wnętrze budowli targowej trzeba ogrzać, co dodatkowo powiększa koszty.

Są jednak targi, które w całości, lub w istotnej swojej cześci, odbywają się na świeżym powietrzu, a do tego w porach roku, w których nie występują niskie temperatury.

Zabudowę stoiska open - air można rozwiązać dwojako. Można ustawić namiot i w jego środku wykonać zabudowę targową, jak na stoisko wewnętrzne. Drugi sposób, to budowa profesjonalnego pawilonu targowego.

Ostatnio modne są namioty kuliste, tzw. sferyczne, które mają bardzo atrakcyjny wygląd z zewnątrz. Są one droższe od tradycyjnych namiotów wystawienniczych, ale tańsze, nawet z zabudową w środku, od porównywalnych metrażem tradycyjnych, prostokreślnych pawilonów targowych. Chętnie prześlemy Państwu ofertę na zabudowę namiotami sferycznymi, jak i na wszelkie inne zagospodarowanie przestrzeni targowej ekspozycji zewnętrznych.

ANTARES oferuje wszystkie możliwe rozwiązania zabudowy zewnętrznej. Przykłady rozwiązań stoisk zewnętrznych można obejrzeć tutaj:

Budżet na zabudowę stoiska

Kwota realizacji ekspozycji targowej zależy od paru czynników:

  • rodzaju zabudowy (systemowa, mieszana, niesystemowa, zewnętrzna, parterowa, piętrowa)
  • miejsca zabudowy (miasto, kraj)
  • metrażu stoiska
  • zastosowania konkretnych rozwiązań w projekcie
  • możliwości połączenia transportu na tę samą imprezę z innymi zleceniami.
Stoiska wewnętrzne

Koszt stoiska targowego systemowego wzbogaconego, o powierzchni od 20 do 50 mkw, to około 300 - 500 zł netto, za stoisko gotowe "pod klucz", z pełnym wyposażeniem, loco Poznań - MTP. Im mniejsze stoisko, tym cena jednostkowa jest wyższa. Za stoisko systemowe o powierzchni w granicach 51 - 100 mkw koszt ten spada do poziomu 200 - 300 zł za metr kwadratowy. Stoiska większe, powyżej 100 mkw, uzyskują wskaźnik jeszcze bardziej korzystny, około 200 - 250 zł za metr kwadratowy.

GRUPA ANTARES nie realizuje zleceń na najprostszą zabudowę kolektywną białą, o wysokości 250 cm. Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty wszystkich, którzy chcą swoim stoiskiem się wyróżnić i dla których jedynym kryterium nie jest jak najniższa cena.

Koszt stoiska mieszanego, czyli stoiska wykonanego w technice systemowej, z detalami niesystemowymi, robionymi specjalnie z płyty MDF, jest średnio o 20 do 40% wyższy od stoisk systemowych.

Koszt stoisk niesystemowych o powierzchniach od 20 do 50 mkw, to około 500 do 800 zł netto. I tu znowu obowiązuje zasada, że im stoisko ma większy metraż, tym cena jednostkowa za metr jest niższa. Zatem metraże stoisk niesystemowych w przedziale 51 - 100 mkw można realizować w cenach 400 - 600 zł, a stoiska powyżej 100 mkw w granicach 300 - 400 zł netto.

Wszystkie powyższe przykłady dotyczą stoisk realizowanych loco MTP i na wybranych imprezach w Polsce. Do niektórych stoisk, budowanych w Polsce, oraz wszystkich stoisk, realizowanych poza granicami Polski, dochodzą koszty logistyki.

Każdorazowo wyceniamy konkretny projekt stoiska, czy to przygotowany przez nas, czy zasłany przez Państwa.

Prosimy konkretne zlecenia opisywać za pomocą formularza:

Stoiska zewnętrzne

Koszt jednostkowy metra kwadratowego pawilonu targowego, to ok. 500 do 900 zł netto. Tu też obowiązuje zasada, że im mniejsze stoisko, tym cena jednostkowa jest wyższa. Z przyczyn ergonomicznych nie zalecamy zamawiania pawilonów mniejszych, niż te o wymiarach 4 x 3 m - 5 x 3 m. Taniej od budowy pawilonu wychodzi zamówienie namiotu wystawienniczego i wykonanie zabudowy stoiska w środku tego namiotu. Namioty wystawiennicze mają ograniczenia wymiarowe. Dostępne są wymiary:

  • 5 x 5 m
  • 5 x 10 m
  • 10 x 10 m
  • 10 x 15 m
  • 10 x 20 m i większe.

Wymiar namiotu multiplikuje się co 5 m.
Przeliczeniowo namiot wystawienniczy ze standardową zabudową systemową w środku jest tańszy, niż pawilon targowy o tej samej powierzchni. Różnica na korzyść namiotu może wynieść od 10 do 50 %.

Każdorazowo wyceniamy konkretny projekt stoiska, czy to przygotowany przez nas, czy zasłany przez Państwa.

Prosimy konkretne zlecenia opisywać za pomocą formularza:

Czy warto inwestować w stoisko parokrotnego użytku ?

Dylemat ten dotyczy stoisk niesystemowych. Stoisko systemowe z założenia jest stoiskiem nie na własność Wystawcy. Wykonywaliśmy dla naszych Wystawców zabudowę, która była używana parę razy. Opinie o oszczędnościach, uzyskanych ze stosowania tego rozwiązania, są podzielone. Jeśli Państwa firma bierze udział w dużej ilości wystaw, nie będących stricte wystawami targowymi, rozsądnym wyjściem będzie inwestycja w zestaw konferencyjny. W skład takiego zestawu wchodzi łukowa ścianka z elastycznymi panelami graficznymi, montowanymi na magnes, trybunka promocyjna, roll-up.

Częste uczestnictwo w targach wymusza czasami na firmach próbę poszukiwania wykonawców stoiska parokrotnego użytku z elementów prefabrykowanych MDF (drewnopochodnych) . Jednak należy pamiętać o tym, że składowanie takich elementów, zlecone firmie zewnętrznej, będzie dodatkowo kosztowało. Rozwiązaniem sytuacji są własne powierzchnie magazynowe, ale musi to być magazyn suchy i ogrzewany zimą .

Każdy transport elementów stoiska powoduje ich mniejsze uszkodzenie. Tego nie da się uniknąć. Zawsze podczas załadunku, lub wyładunku, a także podczas przemieszczania elementów stoiska, bryły wykonane z materiałów drewnopochodnych ulegają mniejszemu, lub większemu uszkodzeniu, przerysowaniu. Ponadto po każdym montażu stoiska, połacie brył i ścian wymagają odświeżenia (przynajmniej ponownego pomalowania). Można tego w jakiś sposób próbować uniknąć, wykonując elementy lakierowane natryskowo, ale dodatkowo podraża to ich już i tak drogie wykonanie.

Istotnym ograniczeniem zabudowy do parokrotnego użytku jest konieczność wykupu za każdym razem tej samej konfiguracji stoiska (szerokość x głębokość + otwarcie na komunikację) . W innym przypadku trzeba przerabiać wykonane elementy. Można oczywiście elementy zaplanować do wykonania modułowo, ale wtedy podział modułów musi być drobniejszy. W takim wypadku moduły muszą posiadać własne opakowania, a spis modułów musi być bardzo szczegółowy i powinien uwzględniać możliwe warianty montażu. Takie rozwiązanie dedykowane jest tylko Wystawcom, posiadającym własną , doświadczoną ekipę montażową. Firmy wystawiennicze nie zawsze podejmą się na świadczenie usług samego montażu elementów stoiska, które są własnością Wystawcy, bo nie zawsze jest to opłacalne. Poza tym montażu powinna dokonywać ekipa, która wyprodukowała takie stoisko. Istotnym minusem jest też za każdym razem taki sam wygląd stoiska. Stoisko może "opatrzyć" się zwiedzającym, przez co odbiór marketingowy w oczach zwiedzających stoisko może mieć zabarwienie negatywne.

Reasumując : dla firmy, która chce być wolna od kłopotów i ograniczeń każdego wystąpienia targowego, inwestowanie w stoisko do parokrotnego (nie wielokrotnego !) montażu, nie jest dobrym rozwiązaniem. Spodziewane do osiągnięcia oszczędności nie w pełni zrekompensują wyżej opisane problemy i ograniczenia.

Czy warto inwestować w stoisko do samodzielnego montażu ?

Zaznaczyć należy, że samodzielność montażu, czyli autonomiczność danego Wystawcy w zakresie budowy stoiska, niezależność od firm takich, jak nasza, zależy od stopnia wyszkolenia ekipy montażowej w każdej z Państwa firm. Temat ten łączy się z tematem powyżej. Można tak zaplanować elementy do samodzielnego montażu , że zmontowanie stoiska nie będzie kłopotem dla dwóch-trzech niewykwalifikowanych osób z drabiną, bez specjalistycznych narzędzi. Mamy takie rozwiązania - prosimy zainteresowanych o kontakt. Jednak stoisko takie jest stoiskiem prostym i na pewno nie uwzględni żadnej specyfiki ekspozycji wyrobów. Istotnym elementem wizualnego odbioru stoiska, jest wygląd i specyficzne rozwiązania wzornicze. Środki te możliwe są do osiągnięcia tylko poprzez budowę stoiska profesjonalnego, które za każdym razem, nawet w przypadku stoiska systemowego, jest stoiskiem , mimo znacznych podobieństw, niepowtarzalnym. Wybór pomiędzy korzystaniem z usług profesjonalnej firmy wystawienniczej, a samoobsługą, to wybór pomiędzy dobrym, a gorszym wizerunkiem targowym. Każda z Państwa firm musi sama ocenić, czy istotą reklamy i marketingu jest oszczędność środków, czy spektakularność uzyskanego wizerunku.

Czy można jako zabudowę na targach zastosować prosty, samodzielnie rozkładany system konferencyjny ?

Wiele z firm, które Państwo reprezentują, ma zakupiony lekki system do prezentacji konferencyjnych. Jest to z reguły łukowa ścianka, rozkładająca się na podobnej zasadzie, jak parasol. Do konstrukcji ścianki mocuje się na magnesy płaskie fragmenty grafiki, wykonane z giętkiego tworzywa sztucznego. Całość uzupełnia trybunka konferencyjna, czasami roll-up. Rozwiązania takie doskonale sprawdzają się na sympozjach w hotelach, konferencjach, gdzie spełniają rolę reklamy, kącika do rozmów, miejsca wydawania materiałów reklamowych. Jednak jako profesjonalna forma stoiska targowego taki zestaw nie sprawdza się.

Podstawowym mankamentem takiego zestawu jest to, że wysokość łukowych ścianek wynosi 220 cm. Na targach tyły stoisk sąsiadujących nie mają obowiązku być wykańczane wizualnie do wysokości 250 cm. Często tył stoiska sąsiadującego, to brudne, używane wypełnienia, albo wypełnienia ze zniszczoną grafiką. Na ścianach widoczne są zwisające przewody elektryczne. Czasami wypełnienia stoisk mają surową, drewnianą powierzchnię, albo odkrytą konstrukcję wewnętrzną (np. w przypadku ścian stoisk niesystemowych). Doraźne zasłanianie takich ścian kawałkami materiału, płytami, podkreśla wręcz brak estetyki i przypadkowość w wyglądzie stoiska. Ponadto systemy konferencyjne są niskie, co przy otaczającej tak zaaranżowane miejsce targowe pozostałej zabudowie targowej, powoduje wrażenie przytłoczenia i niefachowości. Zdecydowanie odradzamy więc stosowanie systemów konferencyjnych w zabudowie targowej.

Kwestia własności zabudowy targowej

Wielu nowych Wystawców nie rozumie, że mimo wysokich kosztów zabudowy targowej, po targach, stoisko targowe nie przechodzi na własność Wystawcy. Tak, tak to jest przyjęte w wystawiennictwie. Wielu z Państwa zdziwiło by się, jak drogie są proste - wydawało by się - aluminiowe elementy konstrukcji, a szczególnie peryferia do nich. Poza tym istotną składową wysokich kosztów wystawienniczych, jest udział drogiej robocizny. Praca montażystów stoisk targowych jest pracą trudną, odpowiedzialną i bardzo męczącą. Trud takiej pracy mogą zrekompensować jedynie odpowiednie, gratyfikujące tę ciężką pracę stawki. Na koszty wykonania stoisk składa się też praca przygotowawcza, od technicznego przygotowania specyfikacji stoiska, poprzez przygotowania w magazynie, w pracowni graficznej, także poprzez częściową produkcję elementów, nawet w przypadku stoiska systemowego . Bardzo istotne jest też tempo prac targowych. Porównywalne usługi, czynności, zamawiane na tzw. ogólnodostępnym rynku reklamowym, kosztowały by mniej, gdyby przyjąć ich normalny, czyli czasami - w porównaniu do tempa prac targowych - długi czas wykonania. W targach jednak wysokie tempo prac jest na porządku dziennym, co odbija się na końcowych stawkach poszczególnych usług. Tak więc wydające się Państwu wysokie, często - na pierwszy rzut oka - za wysokie, czy nieuzasadnione koszty wykonania stoisk, po dogłębnej analizie znajdują swoją przyczynę

Stąd też duży koszt wykonania stoiska nie przekłada się na wejście w jego posiadanie. Gdyby jednak założyć, że wchodzicie Państwo w posiadanie stoiska systemowego, to demontaż, oraz ponowny montaż takiego stoiska, jeśli nie miał ktoś do czynienia z systemem targowym, wymaga przeszkolenia. Nie jest ani łatwy, ani prosty. Jeśli na następnych targach otrzymacie Państwo stoisko o tej samej nawet powierzchni, ale inaczej skonfigurowanej, okaże się, że elementy będące w Państwa posiadaniu wymagają uzupełnienia i drogich zakupów w specjalistycznych, nielicznych firmach zaopatrzenia naszej subbranży. Nie będą to małe kwoty. Poza tym przy zakupie będzie wymagana fachowa wiedza, bo sprzedawca systemów targowych nie jest w stanie w sposób przystępny doradzić przy zakupie takich elementów osobie spoza branży.

O ile elementy konstrukcyjne stoiska systemowego są trudno zniszczalne, to już płyty wypełnieniowe ścian stoiska, elementy graficzne, a szczególnie elementy z pleksiglasu, bardzo łatwo ulegają zniszczeniu. Wydawało by się prosty zakup określonego kawałka pleksiglasu o wymiarach, dajmy na to 160 x 190 cm, wiąże się z koniecznością wyjazdu vanem, lub busem do hurtowni, dokonania zakupu i zlecenia pocięcia płyty, przy czym płacimy nie za potrzebny nam kawałek, a za cały użytek płyty, który ma wymiary 200 x 300 cm. Następnie trzeba ów kawałek ostrożnie przetransportować w miejsce magazynowania stoiska, lub w miejsce jego montażu. Takich operacji, dotyczących stoiska, są setki. Do Państwa decyzji należy, czy warto się tym absorbować .

Własność stoiska targowego bywa bliższa w przypadku stoiska niesystemowego. Teoretycznie takie stoisko jest po targach własnością Wystawcy. Jednak z przyczyn ekonomicznych demontaż takiego stoiska przewidziany jest jako zniszczeniowy. Wymusza takie działanie zaplanowanie połączeń płyt MDF, oraz sposób wykończenia stoiska. Połacie ścian są duże, trudne do przenoszenia bez częściowego zniszczenia, obtarcia, wymagające transportu ciężarowego. Można stoisko niesystemowe wykonać w bryłach, montowanych na zasadzie układania obok siebie , lub na sobie, podobnie do cegieł . Malowanie można zastąpić lakierowaniem. Jeśli ma się odpowiednie powierzchnie magazynowe (patrz wyżej wątek "Czy warto inwestować w stoisko do parokrotnego montażu ?"), wtedy własność stoiska targowego staje się realna. Ale czy praktyczna ?

Nie na każde targi Państwa firma będzie dysponować podobnym budżetem. Będą takie lata Państwa działalności, że będziecie Państwo chcieli na jakiś czas zawiesić wystawiania się. Będą też takie imprezy targowe, na których zaplanowany przez Organizatora czas na montaż stoisk będzie na tyle krótki , że nie będzie możliwości wykorzystania elementów ciężkiego i dużego stoiska niesystemowego. Powinno się te problemy rozważyć i mocno zastanowić się nad posiadaniem stoiska na własność.

 

powrót
Członek Polskiej Izby Przemysłu TowarowegoMiędzynarodowe Targi PoznańskieRekomendacja Polskiej Izby Przemysłu TowarowegoStoiska z rekomendacj± Polskiej Izby Przemysłu TowarowegoFirma  z rekomendacj± Polskiej Izby Przemysłu Towarowego

Support by Ascomi