Jakie czynniki wpływają na skuteczność prezentacji produktu na stoisku targowym?
Wystawiając się na targach, firmy chcą skutecznie, wyraziście i dobitnie zaprezentować swoją ofertę. Jest to podstawowym celem całego procesu, prowadzącego do wystąpień targowych Wystawców na targach. Być może niektórzy Wystawcy bardziej cenią sobie możliwość spotkania się face to face ze swoimi klientami, odbiorcami, z którymi na co dzień się nie widzą. Jednak obserwując przygotowane ekspozycje na targach większość Wystawców stawia na prezentację produktu. W inny sposób do stoiska podchodzą Wystawcy, którzy fizycznie prezentują swoje produkty, inny jest też styl prezentacji oferty, jeśli dany Wystawca jest np. usługodawcą i nie ma fizycznych produktów w swojej ofercie. W przypadku prezentacji rzeczy, które Wystawca produkuje, lub którymi handluje, najlepsze jest zaprezentowanie takich rzeczy fizycznie na stoisku. Nie zawsze jest to możliwe.
Czasami, w przypadku wielkogabarytowych maszyn przemysłowych, Wystawca nie jest w stanie pokazać wszystkiego, co oferuje, bo musiałby zamawiać olbrzymie powierzchniowo stoisko. Dużych producentów jest stać na zamówienie wielkopowierzchniowego stoiska. Inaczej sprawa się ma z Wystawcami, którzy nie produkują, a handlują maszynami. Jeśli potencjalna oferta jest naprawdę bogata, ale Wystawca nie posiada maszyn na swoim stanie, może zamówić małe stoisko i prezentować swoją ofertę wirtualnie. Tak samo musi postępować Wystawca, który nie oferuje niczego fizycznego, żadnych maszyn, urządzeń, a np. oferuje usługi . Dobrym przykładem jest tu np. oferta banku, lub towarzystwa ubezpieczeniowego. W takich wypadkach prezentacja niematerialnego produktu musi odbywać się za pośrednictwem odpowiedniego kontentu graficznego.
Na stoiskach branży motoryzacyjnej często miało miejsce stosowanie obrotowego fragmentu podłogi, na której był ustawiony jakiś premierowy model samochodu. Częstym przypadkiem przy prezentacji maszyn przemysłowych jest ich uruchamianie i prezentacja w żywym cyklu produkcyjnym, co bardzo dobrze przemawia do wyobraźni i uatrakcyjnia prezentację maszyny. Premiery nowych modeli wyrobów na ekspozycjach targowych uatrakcyjnia się mini-eventami na samym stoisku, uroczystymi odsłonami z udziałem celebrytów, osób znanych, znanych fachowców, modelek i modeli, grup tanecznych czy zespołów muzycznych . Można sobie na takie operacje pozwolić przy dużych, wielkopowierzchniowych stoiskach . Przy mniejszych możliwościach powierzchniowych na stoisku pożądane będzie operowanie światłem, doświetlającym dany wyrób, daną maszynę, lub uzupełnienie prezentacji o materiały wideo, prezentowane na telewizorach, lub ekranach diodowych .
Wystawcy, prezentujący ofertę niematerialną, np. usługi bankowe, usługi ubezpieczeniowe, usługi projektowe dla różnych branż, ograniczeni są do zaprezentowania swojej oferty w ciekawym kontencie graficznym. Płaszczyzny ścian stoiska służą zatem do komunikowania się ze zwiedzającymi za pośrednictwem zdjęć, grafik, mających w czytelny i zrozumiały sposób przybliżyć zakres oferty każdego Wystawcy. Projektant stoiska musi tak dobrać otrzymany od Wystawcy materiał graficzny, aby w sposób zrozumiały zaprezentować ofertę. W razie niedoboru kontentu graficznego należy dobrać stosowne materiały z ogólnodostępnych banków zdjęć, dostępnych na rynku w sieci. Więcej, niż nieruchomy, stały kontent graficzny powiedzą o ofercie Wystawcy filmy, dlatego stoiska prezentujące ofertę niematerialną często są stoiskami multimedialnymi, zasobnymi w powierzchnie ekranowe, najczęściej obecnie diodowe, które nie są ograniczone wymiarowo. Obecna jakość ekranów diodowych, pracujących już w klasie jakościowej P2 i P3, o wysokich parametrach jasności i dobrym balansie bieli, pozwala na wyświetlanie podobnej jakości materiałów, jak na ekranach LCD o wartościach FHD, 4K i 8K .
Tak więc skuteczność prezentacji oferty na stoisku targowym, to w przypadku producentów, wytwórców towarów i materiałów fizyczna prezentacja oferty, oraz aktywni, kompetentni fachowcy na stoisku, mogący w zrozumiały, spokojny, wyważony sposób przybliżyć zastosowanie maszyn, wyrobów, wytłumaczyć zwiedzającym ich zmiany, innowacje, nowe zastosowania. Tak wygląda skutecznoczność prezentacji oferty. To ciężka, niezwykle męcząca praca i umysłowa, i fizyczna, by zadowolić zwiedzających stoisko pełne towarów i nowości. Taka praca targowa na stoisku, wykonywana przez handlowców, technologów, wymaga doskonałego przygotowania i niesamowitej koncentracji. Kierownictwo firmy wystawiającej się na targach musi odpowiednio zmotywować i dobrać zespół ludzi, którzy zostaną wytypowani do wyjazdu na targi z firmy . Podobnie jest z prezentacją oferty niematerialnej. Tu w większym stopniu na barkach fachowca od oferty, prezentowanej przez Wystawcę, od jego pomysłowości, komunikatywności, fachowego przygotowania i klarowności wywodów, zależy skuteczność dotarcia z ofertą do zwiedzającego dane stoisko potencjalnego klienta.
Okazuje się, że skuteczna prezentacja produktu powinna być wsparta techniką wizualną, ale na końcowym etapie przekazu wiedzy o produkcie, najważniejszy pozostaje człowiek, wyposażony we wszelkie kompetencje i siłę werbalnego przekazu. Takich ludzi nie zastąpi w targowym kontakcie „face to face” żadna technologia, ani nawet AI. Przynajmniej na razie.